Recenze koloběžky WILCOX TRIPER
Recenze koloběžky WILCOX TRIPER – PRVOKOLOBĚŽKA
Koupit lacinou věc se většinou nevyplácí. Koupit lacinou koloběžku se nevyplácí dvakrát. Člověka místo radosti z jízdy postihne zklamání z toho jak to nejede a jak se nadře, což je dáno špatnou geometrií, vysoko umístěným stupátkem, velikou hmotností a nekvalitními komponenty laciných koloběžek. To ovšem neplatí pro koloběžku WILCOX TRIPER. Je skutečně levná, ale tady za své peníze dostanete odpovídající kvalitu a pořádnou porci zábavy při jízdě.
Koloběžka WILCOX TRIPER je v současné době druhou největší koloběžkou značky WILCOX nabízenou na našem trhu. Osvědčená kombinace velikosti kol 20 / 16 je vhodná pro delší projížďky, ale svojí mrštností se ještě neztratí ani při jízdě ve městě. Koloběžka patří i díky bohatěji dimenzovanému stupátku k těm delším. Při konstrukci se ve WILCOXU drželi osvědčené geometrie a nedošlo zde k žádným negativním výstřelkům v úhlu hlavové trubky ani vzdálenosti řidítek od stupátka. Tyto vlastnosti dávají koloběžce TRIPER velmi dobrou stabilitu i ve vysokých rychlostech při zachování výborné ovladatelnosti. Velikostně je prostě tak akorát, svojí službu udělá statnému muži, ale užije si na ní i křehká žena nebo odrostlé dítě. Osobně si myslím, že se jedná o nejzajímavější levnou koloběžku na trhu a výborného adepta na prvokoloběžku do rodiny, která od koloběhu rozhodně neodradí, ale naopak ho k němu přitáhne.
Konstrukce
Značka WILCOX používá při konstrukci koloběžek dvou různě koncipovaných technologií výroby rámů. Velké modely s předním kolem 26“ používají konstrukci jedné silnější přední rámové trubky, na kterou navazuje stupátko tvořené dvěmi trubkami přecházejícími do zadní vidlice s prostřední výztuhou z trubky čtvercového průřezu. Menší modely používají konstrukci tří předních rámových trubek, z nichž dvě po zajímavém lomení slouží zároveň jako spodek nášlapu a končí až jako zadní vidlice. Prostřední trubka je přivařena k výztuze stupátka, keré je u všech menších modelů značky WILCOX tvořeno vysokopevnostním plastem. U koloběžky TRIPER tomu není jinak. Využitelná délka stupátka je 35,5 cm a jeho šířka je v celé délce stejná a to 12 cm.
Světlá výška nad terénem je necelých 6 cm, výška nášlapu je po celé délce stupátka pod 9 cm. Tyto hodnoty sice nedosahují ideálu do 8 cm výšky nášlapu, ale koloběžka svou geometrií umožňuje dostatečně pohodlnou jízdu a to i na větší vzdálenosti. Přičemž si uvědomme, že na českém trhu jsou v dané cenové relaci a i s cenou podstatně větší prodávána koloběžková monstra s výškou nášlapu 12 až 13 cm a váhou přes 13 kg, která dokáží dobře zprostředkovat maximálně pocity zmaru a utrpení, bohužel už ne skutečnou jízdu na koloběžce.
Délka stupačky TRIPERA spolu s relativně dlouhou zadní vidlicí, se značnou měrou podílejí na celkových rozměrech této koloběžky, která o něco přesahuje 150 cm. Celková délka se však příznivě projevuje na dobré stabilitě a klidných jízdních vlastnostech, které samozřejmě nevylučují možnost v případě potřeby rychle zatočit. V každém případě jde o středně velkou koloběžku s velmi dobře navrženou geometrií bez jakýchkoliv záludných jízdních vlastností.
Celková hmotnost testované koloběžky lehce přesahuje hmotnost jedenáct kilogramů, což není málo. Ale v dané cenové relaci se jedná o jednu z nejlepších hmotností a koloběžka alespoň působí dojmem, že opravdu něco vydrží. Nižší hmotnosti by šlo dosáhnout výměnou ocelového BMX představce za klasický hliníkový a výměnou ocelových řidítek za hliníková bez hrazdy jak jsme při testu úspěšně vyzkoušeli. S váhou se v tomto případě dostaneme na přijatelnější hodnotu 10,5 kg a potěšíme oko každého estéta. Jinak je ale v základu nabízená konfigurace řidítek a představce dostatečně kvalitní, plně funkční a výrobce neopomněl ani takový detail jako jsou anatomicky tvarované gripy řidítek.
Při myšlence jak WILCOX TRIPER dále vytunit už nám žádné velké možnosti výrobce nenabízí. Koloběžka je už v základu vybavena dostatečně kvalitními komponenty a další vylepšení je už otázkou větších a pravděpodobně zbytečných investic. Výrobce TRIPERA osadil kompletní sadou hliníkových brzd značky SPARKLE s velmi dobrou účinností a kvalitními zapletenými koly. Koloběžku by šlo samozřejmě osadit koly zapletenými na nábojích využívající průmyslová ložiska a něco málo na hmotnosti by se dalo ušetřit na lehčích pláštích a duších, nicméně otázka zní – jaký je poměr cena/výkon takovéhoto tuningu?
Jízdní vlastnosti
Kombinace kol 20/16, spolu s vhodně zvolenou geometrií a spíše delšího rozvoru koloběžky WILCOX TRIPER, předurčuje kvalitní jízdní vlastnosti a stabilitu i při vysokých rychlostech, zároveň ale dostatečně obratnou v případě, kdy je nutno rychle zareagovat a změnit směr.
Při testu byly jízdní vlastnosti vyzkoušeny bez problémů do rychlosti 58 km/h. Koloběžka byla vyzkoušena jak na silnici, tak v mírném terénu. Pokud seženeme vhodné psisko, doplníme test ještě o tuto možnost využití.
Celkové hodnocení
Koloběžka WILCOX TRIPER je svojí velikostí umístěna tak akorát mezi malé koloběžky a modely velké, cestovní používající předních kol rozměru 26“ nebo dokonce 28“. Svou koncepcí je schopna splnit potřeby koloběžkářům vyžadujících menší obratný stroj, i jezdcům požadující větší a pohodlnější koloběžky na delší výlety. Svými nezáludnými jízdními vlastnostmi, dobře zvolenou geometrií s dostatečně nízko umístěným stupátkem a vhodně zvoleným kompromisem mezi tuhostí rámu a mírou pohodlí je TRIPER výborným adeptem na Vaší první koloběžku, nebo na stroj pro lidi, kteří nechtějí nebo nemohou investovat do tohoto sportu více peněz. Není to závodní stroj, ale je to koloběžka, která dobře poslouží většině lidí při koloběžkování pro radost, při zvyšování fyzické kondice, při odstranění problémů s bolavými zády a třeba i při dojíždění do práce.
A příště se podíváme na větší model od WILCOXU.
Test: JfoxN